تفاوت تلفن ویپ با سیستم های سانترال

تفاوت تلفن ویپ با سانترال

ابتدا به معرفی مرکز تلفن ویپ VoIP و سانترال می پردازیم و سپس این دو مرزک تلفن را با یکدیگر مقایسه می کنیم. ویپ VoIP کوتاه شده عبارت Voice over Internet Protocol به معنای انتقال صدا بر بستر شبکه IP می باشد. فناوری ویپ در مبدا سیگنال‌های آنالوگ صوتی را به دیجیتال تبدیل می کند و پس از انتقال بر بستر شبکه در مقصد مجدد آن‌ها را به آنالوگ تبدیل و قابل شنیدن می کند. تکنولوژی VoIP بر بستر شبکه LAN راه اندازی می شود و برای شما یک مرکز تماس هوشمند مطمئن و بی نقص با امکانات و قابلیت‌های بسیاری برای بهبود روابط با مشتریان و کنترل کارمندان فراهم می‌سازد.

سیستم تلفن سانترال آنالوگ، برای پیاده‌سازی تلفن داخلی و تلفن گویا در سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرارگرفت. با توجه به بزرگی و کوچکی سازمان دستگاه‌های تلفن با ظرفیت‌های مختلف نصب می‌شد. تفاوت اصلی این دستگاه‌ها در پشتیبانی تعداد خطوط داخلی می‌باشد. در ادامه به مقایسه این دو مرکز تلفن می‌پردازیم و خواهید دید که زمان آن فرارسیده‌است که مرکز تلفن قدیمی سانترال خود را به مرکز تلفن هوشمند ویپ VoIP تغییر دهید.

جهت انجام تنظیمات و تغییرات در سیستم تلفن ویپ نیازی به حضور فیزیکی کارشناسان در محل نمی باشد و تمامی کارها براحتی از راه دور از طریق رابط گرافیکی VoIP قابل انجام است. اما در سیستم تلفن سانترال انجام هرگونه تغییرات نیاز دارد که کارشناسان در محل حضور یابند.

ارتباط بین دفاتر شرکت با تلفن ویپ 

اگر شرکت یا سازمانی دارای چند شعبه در شهرهای مختلف باشد، می‌تواند با فناوری ویپ VoIP از طریق شبکه اینترنت، اینترانت و یا هر ارتباط مبتنی بر IP ارتباط تلفنی داخلی رایگان داشته باشد. این امکان در سانترال وجود ندارد. سیستم تلفن سانترال نیاز به کابل کشی شبکه دارد و امکان برقراری ارتباط بین دو شعبه در شهرهای مختلف وجود ندارد.

ارتباط تلفنی در سانترال توسط گوشی های سخت افزاری انجام می‌شود. در سیستم ویپ VoIP با اتصال گوشی‌های تلفن به هر پروت استاندارد شبکه‌های کامپیوتری می‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید. سافت فون ها نیز بر روی کامپیوتر نصب می‌شوند بدون خرید دستگاه‌های تلفن ویپ پاسخگوی تماس‌های خود باشید.

سیستم ویپ از پروتکل SIP استفاده می‌کند، بنابراین هیچ محدودیتی در انتخاب تجهیزات و دستگاه‌های تلفن ندارید. تلفن‌های IP در برندها و مدل‌های متنوعی براساس نیاز کاربران وجود دارد با توجه به نوع کاربری: کارمندی، منشی، مدیریتی، دارای صفحه نمایش لمسی، بی‌سیم، قابلیت ارتباط تصویری می توانید انواع مختلف آن را تهیه کنید. اما در سیستم تلفن سانترال محدودیت انتخاب تجهیزات دارید. برای نمونه، وقتی سانترال پاناسونیک را انتخاب می‌کنید فقط از تلفن‌های برند پاناسونیک برای مدیریت و برقرار تماس می‌توانید استفاده کنید و حق انتخاب از سایر برندها را ندارید چون با یکدیگر سازگاری ندارند.

جابه جایی آسان با فناوری ویپ VoIP

با استفاده از سیستم VoIP هر یک از پرسنل براحتی می‌توانند مکان میز کار خود را تغییر دهند و شماره داخلی خود را به میز جدید منتقل کنند. این جابه‌جایی بدون هیچ گونه تغییری در مرکز تلفن انجام می‌شود. همچنین شماره تلفن داخلی پرسنل ثابت است و تغییر نمی‌کند. اگر زمانی یکی از کارمندان شما نتوانست در محل کار حضور یابد می‌تواند امور خود را در منزل انجام دهد و سایر همکاران و مشتریان بدون هزینه اضافی با او ارتباط برقرار کنند. این امکان از طریق نصب تلفن نرم افزاری بر روی گوشی هوشمند او امکان‌پذیر می‌شود. تمامی این قابلیت‌ها بخاطر وجود پروتکل SIP در فناوری ویپ است. یکی دیگر از قابلیت‌هایی که مرکز تلفن ویپ در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند این است که براحتی و در کمتر از یک دقیقه می‌توانید شماره تلفن داخلی کارکنان خود را تغییر دهید. هیچ کدام از این امکانات در سیستم تلفن قدیمی سانترال وجود ندارد. برای هرگونه جابه جایی میز کار و نقل و انتقال مکان شرکت نیاز به تغییر در پورت های فیزیکی و ایجاد سیم‌کشی جدید داشتید.

دورکاری در دوران کرونادر دوران کرونا و پسا کرونا

افراد ترجیح می‌دهند در منزل کارهای خود را به صورت دورکاری انجام دهند. سیستم تلفن ویپ در این دوران جایگزین مناسبی برای سیستم های قدیمی سانترال است. به آسانی بریا کارمندان خود شماره داخلی تعریف می‌کنید سافت فون ها را بر روی گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود در منزل نصب می‌کنند و به تمامی تماس های ورودی خود همانطور که در پشت میز کار خود بودند پاسخ می‌دهند. یکی از قابلیت های مهم مرکز تلفن ویپ این است که در هرکجای دنیا باشید به تماس ورودی به داخلی خود می‎توانید پاسخ دهید. سیستم تلفن سانترال در این زمینه ناتوان و کارایی ندارد.

مقالات مرتبط:

«مشاوره، اجرا و ارائه خدمات تخصصی در حوزه مرکز تماس ویپ»

دپارتمان فناوری اطلاعات ویپ تیک VoIPTik در سال 1383 در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) در شهر مشهد، تهران و جزیره کیش فعالیت خود را آغاز نمود. در آغاز سال 1391 با ظهور تکنولوژی VoIP، عمده فعالیت تخصصی ویپ تیک، در زمینه‏ اجرای راه‌اندازی سیستم مرکز تماس ویپ شد.

  • 6 - 38915535 (051)
  • info@voiptik.ir
  • ساعات کاری 8 صبح الی 5 عصر
  • مشهد، خیابان دانشجو، نبش دانشجو 25، مجتمع تجاری آراکس 2، طبقه پنجم، واحد 503
  • استفاده از مطالب سایت، تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.