رد کردن لینک ها

ویپ تیک | VoipTik - تلفن ویپ و کاربردهای آن

کاربردهای سیستم تلفنی ویپ VoIP (بخش اول)

استفاده از فناوری ویپ (VOIP) در سیستم‌های تلفنی انقلاب عظیمی را در صنعت مخابرات ایجاد کرد. خدمات و امکانات سیستم تلفنی ویپ VoIP به قدری است که مهاجرت از سیستم‌های سنتی آنالوگ را به سمت آن اجتناب ناپذیر می‌کند.

تلفن تحت شبکه VoIP به معنای انتقال همزمان چندین مکالمه تلفنی بر روی یک شبکه دیتا که با نام تلفن اینترنتی نیز از آن یاد می‌شود، در این نوع سیستم تلفنی از اینترنت و شبکه محلی (LAN) برای انتقال مکالمات استفاده می‌شود.

خدمات VoIP

فناوری VoIP کاربردهای فراوانی در سیستم‌های مخابراتی دارد. از فناوری VoIP برای انتقال خطوط تلفن، اتصال خطوط تلفن دفاتر (شعب مختلف) به سیستم تلفنی یکدیگر، ایجاد مرکز پیشرفته پشتیبانی مشترکین استفاده شده است. استفاده از فناوری VoIP باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش امکانات و بهبود قابلیت اطمینان می‌شود. در ادامه برخی از کاربردهای VoIP را بیان می‌کنیم.

خدمات VoIP در انتقال خطوط تلفن:

یکی از مهمترین کاربردهای فناوری سیستم تلفنی VoIP انتقال خط تلفن بر روی بستر اینترنت است. در این سیستم تماس‌ها با استفاده از گیتوی‌های VoIP به صورت بسته‌های دیتا انتقال می‌یابند و در سوی دیگر دوباره بر روی خطوط تلفنی قرار می‌گیرند. با توجه به ارزان بودن و دسترسی به اینترنت، انتقال خطوط تلفن به آسانی انجام می‌گیرد و در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

ارسال تماس‌ها بر روی اینترنت در مبدأ را اوریجینشن (Origination) می گویند. در مقصد تماس‌ها با عمل ترمینشن (Termination) دوباره به صورت مکالمات تلفنی در می‌آیند. با توجه به صرفه جویی در هزینه‌ها و استفاده از اینترنت، این کاربرد VoIP به شدت فراگیر شده است.

مرکز تماس سیستم تلفنی voip
مرکز تماس

مراکز تماس پیشرفته با VoIP:

فناوری VoIP برای ایجاد مراکز تماس پیشرفته برای پشتیبانی بهتر کاربران و یک سیستم بازاریابی قوی استفاده می‌شود. در این نوع کاربرد هدف اصلی استفاده از قابلیت‌های فراوان فناوری VoIP است. مراکز تماس پیشرفته امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به عنوان مثال کاربران می‌توانند همزمان از روش‌های مختلف مانند چت، ایمیل، تماس تلفنی و پیام کوتاه برای ارتباط با یک سازمان و یا شرکت استفاده کنند. در این کاربرد VoIP، مدیران به راحتی می‌توانند فعالیت کارمندان در پاسخگویی به مشتریان را بررسی کنند. استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری به همراه فناوری VoIP باعث می‌شود بهره وری کارمندان افزایش یافته و زمینه جلب رضایت مشتریان فراهم شود.

کاربرد VoIP برای اتصال دفاتر ادارات:

در سیستم تلفنی سنتی، هر دفتر یک شرکت یا سازمان دارای یک سیستم تلفنی جدا با شماره‌های متفاوت است. کارمندان هر دفتر برای تماس به یکدیگر باید از خطوط تلفن و زیرساخت مخابرات استفاده می‌کردند. این سیستم تلفنی سنتی هزینه ارتباطات را بالا می‌برد. علاوه بر آن کارمندان یک دفتر برای برقراری ارتباط با شعبه دیگر خود مجبور به گرفتن شماره‌های متعددی با تلفن هستند. اما در این کاربرد سیستم تلفنی VoIP، تمام دفاتر اداره در هر مکانی از یک سیستم تلفنی استفاده می‌کنند و کارمندان هر دفتر برای تماس با یکدیگر فقط شماره داخلی می‌گیرند.

کاربرد VoIP در توسعه مراکز تلفن:

در این کاربرد VoIP تعدادی از کاربران مراکز تلفن از سانترال‌های قدیمی استفاده می‌کنند و تعدادی از تلفن‌های جدید VoIP بهره می‌گیرند. امکانات کاربران آنالوگ در این حالت محدودتر خواهد شد اما تجهیزات دور ریخته نمی‌شود به نحو بهینه از آن‌ها استفاده می‌شود. در این کاربرد سرورهای VoIP در کنار مرکز تلفن سانترال‌ها قرار می‌گیرند و به کاربران دارای تلفن VoIP سرویس می‌دهند. دستگاه سانترال قدیمی نیز با گیت وی به سرور VoIP متصل می‌شود. در این حالت هم سرور VoIP و هم سانترال می‌توانند به عنوان مرکز تلفن اصلی استفاده شوند.

فناوری VoIP برای اپراتورهای تلفن همراه:

اپراتورهای موبایل می‌توانند از فناوری سیستم تلفنی VoIP بهره زیادی ببرند. بهترین کاربرد VoIP برای اپراتورهای تلفن همراه امکان ترکیب شبکه تلفن همراه و تلفن ثابت (Fixed and Mobile Convergence – FMC) است که به این اپراتورها اجازه می‌دهد سرویس‌های یکسانی به کاربران تلفن همراه و کاربران تلفن ثابت ارائه کنند. به عنوان مثال کاربر تلفن ثابت می‌تواند با تلفن اس ام اس ارسال کند و یا از موبایل خود به صندوق پستی تلفن ثابت دسترسی پیدا کند.

امکانات استفاده از VoIP

استفاده از سیستم تلفنی ویپ VOIP در سراسر شرکت‌های جهان بخصوص در ایران رو به افزایش است. همانطور که تکنولوژی‌های جدید امکانات زیادی دارند، سیستم VOIP نیز امکانات بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. تکنولوژی ویپ می‌تواند در قالب‌های گوناگون همچون تلفن بین الملل، سانترال، مرکز تماس ها و… مورداستفاده قرار گیرد.

انعطاف پذیری

با استفاده از تلفن تحت شبکه VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می‌توانید ارتباط برقرار کنید. کاربران این سیستم می‌توانند هنگام مسافرت ATA ها یا تلفن اینترنتی‌شان IP Phone را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن ثابت خانگی‌شان ارائه می‌دهد دسترسی داشته باشند.

برخی افراد از یک تلفن نرم افزاری softphone برای دسترسی به سرویس VoIP استفاده می‌کنند. یک softphone  نرم افزار ویژه‌ای است که سرویس VoIP را به کامپیوتر یا لپ تاب شما انتقال می‌دهد. این برنامه این امکان را به شما می‌دهد که از طریق لپ تاپ در هرجایی از دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی دارید ارتباط تلفنی برقرار کنید.

سرویس های VoIP

اغلب شرکت‌های تلفنی سنتی در قبال سرویس‌های ارائه دهنده هزینه اضافی دریافت می‌کنند. در حالی که اگر از سرویس‌های VoIP استفاده کنید، این سرویس‌ها استاندارد به حساب می‌آید. سرویس‌هایی مثل:

 Caller ID

 Call Waiting

 Call Transfer

 Repeat Dialing

 Return Call

 Three-way Dialing

بعضی از سرویس دهندگان VoIP امکانات بیشتری در مورد فیلتر کردن تماس‌های تلفنی ارائه می‌دهند. این قابلیت به شما امکان می‌دهد که در مورد چگونگی انتقال تماس‌های تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID  تصمیم گیری نمایید. این امکانات به شما توانایی انجام کارهای زیر را می‌دهد:

  1. انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding)
  2. ارسال مستقیم تماس به Voicemail
  3. ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده خاص
  4. امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک
  5. پاسخگویی خودکار
  6. منوی صوتی
  7. پیغام‌گیر صوتی
  8. امکان ارسال پیغام‌های دریافت شده به ایمیل کاربر
  9. گزارش گیری مفصل از تلفن‌های انجام شده

بسیاری از سرویس‌های VoIP امکان بررسی صندوق صوتی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا منشی دیجیتالی شخصی PDA  شما ارسال شده است را می‌دهد. در هنگام تهیه سرویس سیستم تلفنیVoIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VoIP در مورد قابلیت‌های آن‌ها و هزینه خدمات سؤال کنید.

برای مدیران شبکه، سیستم تلفنی VoIP به این معنی است که تنها با یک شبکه روبرو هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی انجام می‌گیرد، به این دلیل که اکثر سیستم‌های تلفن مورد استفاده در شبکه VoIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند.

قابلیت دسترسی سیستم تلفنی ویپ

یکی دیگر از خدمات و امکانات سیستم تلفنی ویپ قابلیت دسترسی بودن این سیستم است. فاصله و موقعیت مکانی در تلفن اینترنتی VoIP هیچ معنایی ندارد. با استفاده از تلفن ویپ، دفاتر شما در هر نقطه از کشور یا حتی دنیا باشند، یک شماره داخلی به آنها اختصاص یافته و برقراری تماس تلفنی بین دفاتر تنها یک تماس درون سازمانی محسوب می‌شود که هزینه آن صفر است.

کاهش هزینه‌های تلفن با سیستم تلفنی voip
کاهش هزینه‌های تلفن با سیستم تلفنی VoIP

کاهش هزینه‌های تلفن در VoIP

پیکره بندی اولیه و هزینه‌های اجرایی در سیستم‌های ویپ VoIP کمتر از سیستم‌های شبکه تلفن سنتی است. سیستم تلفنی ویپ (VoIP) تمام اتصالات اینترنتی‌تان را هماهنگ می‌کند و دیگر نیازی به خطوط تلفنی قدیمی نیست. برقراری ارتباط تماسی از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر بدون هیچ هزینه‌ای می‌باشد. با استفاده از سیستم‌های ویپ می‌توانید مکالمات بین شهری و بین المللی را از طریق خطوط داده مانند اینترنت و یا شبکه‌های گسترده WAN بین شعبه‌های یک سازمان انجام دهید و صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های تلفن صورت می‌گیرد.

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه