رد کردن لینک ها

ویپ تیک | VoipTik - بررسی نرم افزار استریسک Asterisk

نرم افزار استریسک: محبوب ترین نرم افزار مرکز تماس

 

استریسک در سال 1999 توسط مارک اسپنسر مدير عامل شرکت ديجيوم طراحی شده است. نرم افزار asterisk بسیار محبوب برای راه اندازی سیستم تلفن VoIP است . یکی از مهم ترین ویژگی های استریسک که باعث محبوبیت آن شده ، این است که این نرم افزار Open Source  است و بسیاری از نرم افزارهای  IP- PBX های موجود بر مبنای آن طراحی و تولید شده‌اند .

asterisk یک نرم افزار متن باز

متن باز بودن نرم افزار  asterisk  به معنای در دسترس بودن کد این برنامه برای استفاده‌کنندگان، جهت اعمال تغییرات دلخواه بر روی نرم افزار است. با در دسترس بودن کد این برنامه، بسیاری از باگ‌ها و خطاهای این برنامه آشکار  و برطرف گردید واستریسک به یک نرم افزار قدرتمند تبدیل شد.

باز بودن کد استریسک باعث شده‌است بسیاری از امکانات خاصی که در آن موجود نیست را بتوانیم با کد نویسی به آن اضافه کنیم. قابلیت دیگری که وجود دارد این است که می‌توانیم سیستم تلفن ویپ را به بانک‌های اطلاعاتی و یا نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری CRM دیگر متصل کنیم. نرم افزار asterisk رایگان است و با استاندارد SIP و IAX که مخصوص استریسک است می تواند با طیف وسیعی از تجهیزات سیستم تلفن VoIP ارتباط برقرار کند و وابسته به نرم افزار و یا سخت افزار خاصی نیست. شما می توانید سیستم تلفنی ویپ را به دلخواه و مطابق با سلیقه خود تغییر دهید.

طراحی asterisk با هدف پیاده سازی یک شبکه تلفنی در دفتر فنی آقای اسپنسر به جای استفاده از سیستم سانترال گران شروع شد و پس از تلاش‌های متعدد نرم افزار استریسک تولید گردید. امروزه نسخه‌های مختلف استریسک برای سیستم عامل های لینوکس موجود است. استریسک قابلیت جایگزینی با انواع سانترال از جمله سانترال های هیبرید را دارد.

استریسک و تلفن ویپ

استریسک نرم افزاری است که  در حوزه مرکز تلفن ویپ استفاده می شود. به کمک این نرم افزار می توانید بین چند نقطه مختلف تماس تلفنی برقرار کنید. این تماس بدین صورت انجام می‌گیرد که شخصی در یک مکان اقدام به شماره‌گیری می‌کند سیستم تلفنی استریسک جستجویی بین شماره‌ها و پیدا کردن مکان مقصد را انجام می‌دهد. بعد از مشخص شدن مقصد، انتقال صوت را به مکان تعیین شده انجام می‌دهد.

نحوه کارکرد سیستم تلفنی شما بدین صورت تغییر خواهدکرد که بعد از ورود تماس به شرکت شما، خطوط تلفن وارد گیت‌وی می شوند. گیت‌وی تماس ها را وارد شبکه داخلی شرکت و کابل‌های شبکه شما می‌نماید. ازینجا به بعد سرور استریسکی که در شبکه شما قرار دارد، با توجه به قابلیت‌های مختلفی که دارد، تمامی تماس‌های ورودی، خروجی و حتی داخلی شما را مدیریت خواهدکرد.

راه اندازی (Asterisk) استریسک

نرم افزار استریسک قابلیت راه اندازی بر روی هر کامپیوتر معمولی را دارد. اما معمولا برای کارایی بهتر، این نرم افزار را  بر روی سخت افزارهای خاص و قدرتمند نصب می‌کنند. بسیاری از برنامه‌نویسان این نرم افزار را بر روی سیستم عامل لینوکس راه اندازی می‌کنند چرا که لینوکس یک سیستم عامل بسیار سبک و رایگان است. با توجه به استفاده کاربران از این نرم افزار ، سیستمی با قدرت پردازش بالاتری نیاز است. یک سیستم مرکز تماس مبتنی بر سرور Asterisk ، برای دسترسی و اتصال به شبکه مخابراتی یا PSTN به یک گیت وی نیاز دارد. از گیت‌وی برای تبدیل داده‌های صوتی و تصویری آنالوگ به دیجیتال و بالعکس استفاده می‌شود.

ویژگی های نرم افزار asterisk

از ویژگی های این نرم افزار ویپ می توان موارد زیر را نام برد:

  • قابلیت ارائه خدمات VoIP و ایجاد ارتباط تلفنی تحت شبکه
  • امکان مدیریت تماس‌ها
  • ارائه سرویس‌های پیغام صوتی
  • امکان برقراری کنفرانس صوتی
  • قابلیت برقراری تماس صوتی دو طرفه
  • امکان تنظیم صف تماس
  • پشتیبانی ازپروتکل SIP
  • قابلیت ارائه سرویس‌های Caller ID

شرکت آرامان به عنوان شرکت پیشرو در حوزه‌ی تکنولوژی‌های جدید سیستم VoIP انواع خدمات فروش، نصب، راه اندازی و پشتیبانی پروژه‌های راه اندازی مرکز تماس و تجهیزات شبکه را ارائه می‌نماید.

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه