سیپ فون یا SIP Phone چیست؟

سرویس SIP Phone

سرویس سیپ فون یا SIP Phone خط تلفن هایی هستند که برای برقراری تماس تلفن تحت شبکه بجای شبکه های سنتی PSTN و تکنولوژی VoIP استفاده می کند. پروتکل Sip یکی از پروتکل های شبکه برای برقراری تماس تلفنی صوتی و تصویری بر روی بستر اینترنت است سرویس SIP Phone به معنی تلفن تحت پروتکل SIP است .

پروتکل SIP مخفف عبارت Session Initiation Protocol است و یکی از محبوب ترین پروتکل های ارتباطی انتقال صدا بر روی بستر شبکه یا همان سیستم تلفن تحت شبکه VOIP است. سیپ فون SIP Phone راهکاری برای ارائه خط تلفن روی اینترنت ADSL است. سرویس سیپ فون یک اکانت یا خط تلفن روی بستر IP است که شرکت های خدمات SIP Phone به مشترکینی که از اینترنت استفاده میکنند ارائه می دهد.

روش کار به این شکل می باشد که با ارتباط مشترک از طریق اینترنت به سوییچ های مخابرات میتواند یک یا چند خط تلفن را روی اینترنت دریافت نماید و برای تماس های تلفنی خود استفاده کند. با این سرویس همه مشتریان اینترنت شرکت های ارائه دهنده خدمات سیپ فون ( ADSL، VDSL و FTTH ) می توانند به هر تعداد مورد نیاز و بدون هزینه اضافی در سیم کشی ساختمان یا تغییرات در بستر داخلی خود، تلفن ثابت داشته باشند.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سرویس SIP Phone

علاوه بر مودم ADSL برای راه اندازی این سرویس و دریافت خط تلفن روی اینترنت، سایر تجهیزات را می توانید به سه روش زیر تهیه کنید:

1. استفاده از تلفن IP

بر اساس تعداد خط تلفنی که تهیه کردید و یا مورد نیاز دارید یک IP Phone با همان تعداد اکانت انتخاب کنید. با توجه به اینکه تلفن های تحت شبکه IP قابلیت تعریف تعداد متفاوتی اکانت SIP دارند می توانید این انتخاب را بر اساس نیازهای شرکت انجام دهید. می توانید از تلفن نرم افزاری یا Soft Phone که در رده‌ی تلفن های IP دسته بنده می شود، برای این کار استفاده کنید.

2. مبدل VOIP یا همان ATA

با استفاده از این مبدل میتوانید خطوط تلفن اینترنتی را به خط تلفن آنالوگ برای اتصال به گوشی تلفن معمولی تبدیل کنید. گیت‌وی های VOIP دارای ظرفیت های متفاوتی هستند که بر اساس تعداد خطوط مورد نیاز باید انتخاب شوند. برای اتصال خط اینترنتی به تلفن های معمولی باید از مبدل یا گیت‌وی FXS استفاه نمایید.

 

سرویس SIP Phone برای تکنولوژي VoIP

 

3. استفاده از مرکز تلفن IP یا سرور VOIP

این روش برای مشترکین شرکت یا سازمانی است که میخواهند از چند خط تلفن اینترنتی برای تعدادی از کارمندان خود استفاده کنند. در این روش سیپ فون ها به مرکز تلفن IP یا سرور VOIP متصل می شوند و کاربرانی که به این سانترال IP یا سرور متصل هستند از این خطوط استفاده می کنند.

مزایای سرویس SIP PHone

یکی از بزرگترین کاربردهای این سرویس برای مشترکینی است که در مناطقی قرار دارند که به علت تکمیل شدن ظرفیت کابلی یا سوییچ های مخابرات نمی توانند تعداد خطوط تلفن شرکت خود را افزایش دهند. این سرویس خط تلفن روی بستر اینترنت است و امکان فعال کردن چند خط تلفن را روی یک زوج سیم و استفاده باهم برای اینترنت و خط تلفن فراهم کرده است و مشکلات بسیاری از مشترکین حقیقی و سازمانی از این طریق برطرف می گردد.

راه اندازی سرویس SIP Phone

راه اندازی سرویس سیپ فون مانند رجیستری کردن یک اکانت SIP روی سرور های  VOIP است و از همان استاندارد ها پیروی می کند. برای راه اندازی سرویس سیپ فون، شرکت های ارائه دهنده این سرویس اطلاعاتی از قبیل آدرس IP و نام کاربری و رمز عبور را در اختیار مشترک قرار میدهد که از طریق آن می‌تواند خط تلفن مذکور را به یکی از روش هایی که در بالا اشاره شد فعال نماید.

تعرفه و قیمت SIP PHone

اگر مشترک سرویس اینترنت ADSL داشته باشد می تواند تا 5 خط SIP روی اینترنت ADSL دریافت کند که قیمت هر شماره خط حدود 200هزار تومان است. هزینه هر دقیقه مکالمه دورن شهری با استفاده از این سیپ فون حدود 45 ریال می باشد که در تلفن ثابت 70 ریال است. اگر مشترک سرویس FTTH داشته باشد می تواند 5 خط SIP دریافت کند ولی قیمت هر خط 200 هزار تومان می باشد. برای مشترکین FTTH هزینه مکالمه درون شهری یک خط SIP در طول استفاده از سرویس رایگان می باشد.
لازم به ذکر است این تعرفه ها بر اساس تعرفه های اعلام شده توسط شرکت مخابرات در زمان تولید این محتوا می باشد و ممکن است در طی زمان تغییر کند.

در مقاله آموزش تصویری راه اندازی SIP phone روی گیت وی نیو راک با تنظیمات نصب سیپ فون آشنا خواهید شد. پروتکل سیپ یکی از پروتکل های شبکه برای راه اندازی تلفن ویپ است. تلفن های سنتی و قدیمی سانترال جای خود را به مرکز تماس هوشمند ویپ داده اند.  تلفن ویپ بر بستر شبکه یا همان VoIP می باشد. سرویس سیپ فون برقراری تماس بر روی بستر IP را فراهم می سازد. همچنین برای راه اندازی ویپ نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری می باشد.  به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ویپ تیک حاصل فرمائید.

مرکز تماس ویپ

 

مقالات مرتبط:

«مشاوره، اجرا و ارائه خدمات تخصصی در حوزه مرکز تماس ویپ»

دپارتمان فناوری اطلاعات ویپ تیک VoIPTik در سال 1383 در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) در شهر مشهد، تهران و جزیره کیش فعالیت خود را آغاز نمود. در آغاز سال 1391 با ظهور تکنولوژی VoIP، عمده فعالیت تخصصی ویپ تیک، در زمینه‏ اجرای راه‌اندازی سیستم مرکز تماس ویپ شد.

  • 6 - 38915535 (051)
  • info@voiptik.ir
  • ساعات کاری 8 صبح الی 5 عصر
  • مشهد، خیابان دانشجو، نبش دانشجو 25، مجتمع تجاری آراکس 2، طبقه پنجم، واحد 503
  • استفاده از مطالب سایت، تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.