تلفن نرم افزاری یا Soft Phone چیست؟

تلفن نرم افزاری یا سافت فون (soft phone) یک برنامه نرم افزاری برای برقراری تماس‌های تلفنی سیستم VoIP با استفاده از اینترنت است که از یک رایانه به‌جای سخت‌افزار برای برقراری مکالمات تلفنی استفاده می‌کند. تلفن نرم افزاری همانند تلفن معمولی کار می‌کند و ازنظر ظاهر شبیه تلفن‌های معمولی است و دارای صفحه‌نمایش، صفحه شماره‌گیری است. گوشی soft phone یک هدست است که به کارت صدای رایانه متصل می‌شود.

با استفاده از این تلفن‌ها می‌توانید بر روی دستگاه‌هایی مانند موبایل، تبلت و سایر دستگاه‌هایی که از سیستم VoIP (انتقال صدا بر روی بستر شبکه) و تماس‌های ویدیویی پشتیبانی می‌کنند، نیز تماس تلفنی برقرار سازید. تلفن نرم افزاری مانند تلفن سانترال و تلفن IP بر روی مرکز تماس رجیستری می‌شود. یکی از مزیت‌های اصلی این نرم افزار این است که دستگاه تلفن فیزیکی دیگر موردنیاز نیست و کامپیوترها به یک مرکز تماس تبدیل می‌شوند.

تفاوت soft phone با سایر تلفن‌ها

تفاوت soft phone با سایر تلفن‌های رومیزی یا بی‌سیم در سخت‌افزار آن است. سافت فون ها بلندگو، میکروفون و نمایشگر اختصاصی ندارند و از طریق ارتباط با سیستم‌عامل رایانه، موبایل و تبلت از سخت‌افزارهای آن‌ها استفاده می‌کند.

برای ساختن این تلفن نرم افزاری به موارد زیر نیاز دارید:

  • رابطی برای برقراری تماس
  • سیستمی برای پردازش تماس
  • مجموعه‌ای از کدک ها
  • لیست مخاطب‌ها

رابط یا اینترفیس soft phone

این پلت فرم برای برقراری ارتباط بین کاربر با رایانه یا سایر دستگاه است. رابط باید تمام ویژگی‌های تلفن از قبیل صفحه شماره‌گیری، کلیدهای کنترل، ورودی و خروجی صوتی و در صورت نیاز تصویری را داشته باشد. ماژول بعدی سیستمی است که به شما امکان می‌دهد تماس‌ها را بر روی یک پروتکل ارسال و دریافت کنید. کدک ها اجازه می‌دهند تا داده‌های صوتی بین فرمت‌های آنالوگ و دیجیتال کدگذاری شوند. آخرین مورد لیست تماس‌ها می‌باشد.

نحوه کار نرم افزار

هنگامی‌که شما یک تماس VoIP برقرار می‌کنید، نرم افزار اطلاعات صوتی را بسته‌بندی می‌کند و به ارائه‌کننده سرویس VoIP ارسال می‌کند. در آنجا داده‌های دریافتی به سیگنال‌های صوتی تبدیل می‌شوند و به سمت دیگر تماس تلفنی ارسال می‌شوند. از سوی دیگر، سیگنال‌های بازگشت صدا از طریق روش معکوس ارسال می‌شوند و یک تماس کامل برقرار می‌شود.

تلفن نرم افزاری برای سیستم voip

مزایای استفاده از تلفن نرم افزاری

کاهش هزینه

ازآنجایی‌که سافت فون ها نیازی به دستگاه تلفن رومیزی یا تلفن همراه ندارند، در هزینه‌های شرکت صرفه‌جویی می‌شود.

راحتی برقراری تماس

زمانی که کامپیوتر به یک مرکز تماس ارتباطی تبدیل می‌شود، هر فرد می‌تواند با داشتن یک دفترچه تلفن الکترونیکی بر روی رایانه شخصی خود به‌سادگی با انجام یک کلیک بر روی نام مخاطب با آن شخص تماس بگیرد.

دقت داشته باشید برای استفاده بهینه از سافت فون و برقراری تماس باکیفیت در انتخاب هدست مخصوص مکالمه دقت کافی داشته باشید. در مقاله  سافت فون های محبوب رایگان ویپ (بخش اول) با انواع سافت فون ها آشنا می شوید و می توانید از مرکز دانلود ویپ تیک آن ها را دریافت نمائید.

سیستم تلفن ویپ جدیدترین سیستم مرکز تماس است. در این سیستم از  بستر  اینترنت برای انتقال صدا استفاده می شود. شما می توانید با کمترین هزینه خرید VoIP و تجهیزات ویپ را انجام دهید و  کال سنتر  ویپ  را  در  کسب و کار خود راه اندازی نمائید. بجای خرید تلفن ویپ سخت افزاری می توانید از  رایانه های سازمان یا شرکت خود به همراه سافت فون های ویپ  برای برقرار تماس تلفنی استفاده کنید. ویپ تیک شما را در خرید تجهیزات  و راه اندازی VoIP همراهی می کند. کافیست با مشاوران ما تماس بگیرید و از خدمات نگهداری و پشتیبانی ویپ بهره مند شوید.

مقالات مرتبط:

«مشاوره، اجرا و ارائه خدمات تخصصی در حوزه مرکز تماس ویپ»

دپارتمان فناوری اطلاعات ویپ تیک VoIPTik در سال 1383 در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) در شهر مشهد، تهران و جزیره کیش فعالیت خود را آغاز نمود. در آغاز سال 1391 با ظهور تکنولوژی VoIP، عمده فعالیت تخصصی ویپ تیک، در زمینه‏ اجرای راه‌اندازی سیستم مرکز تماس ویپ شد.

  • 6 - 38915535 (051)
  • info@voiptik.ir
  • ساعات کاری 8 صبح الی 5 عصر
  • مشهد، خیابان دانشجو، نبش دانشجو 25، مجتمع تجاری آراکس 2، طبقه پنجم، واحد 503
  • استفاده از مطالب سایت، تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.