مقایسه نرم افزار CRM با نرم افزار فروش

مقایسه نرم افزار CRM با نرم افزار فروش

آیا می‌دانید تفاوت بین نرم افزار CRM و نرم افزار فروش چیست؟ هنوز بسیاری از افراد تفاوت میان سی آر ام و نرم افزار فروش را به‌طور شفاف نمی‌دانند و خیلی از اوقات اشتباهاً به‌جای هم به کار می‌برند. درصورتی‌که هرکدام از این نرم افزارها برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند. به‌طورکلی CRM بیشتر روی ارتباط با مشتری و فرآیندهای بازاریابی و قبل از فروش تمرکز دارد این نرم افزار تمامی اطلاعات مرتبط با مشتری و مکالمات شرکت با آن‌ها را ثبت و از آن‌ها در زمان‌های مختلف گزارش گیری می‌کند. درحالی‌که در نرم افزار فروش تمرکز بیشتر روی فرآیندهای مالی مانند فاکتور و… است و موضوعات داخلی سازمان را مدیریت می‌کند.

نرم افزار فروش CRM ابزار ارتباط مؤثر با مشتریان

برای درک بهتر تفاوت میان این دو سیستم به این مثال کوتاه توجه کنید. فرض کنید که می‌خواهید محصولات خود را بفروشید. برای این کار ابتدا مشتری خود را شناسایی می‌کنید، با او تماس می‌گیرید و ضمن بررسی نیازهای او، زمانی را برای جلسه و معرفی محصول تنظیم می‌کنید. پس از انجام مذاکرات و پیگیری‌های لازم، درنهایت شما می‌توانید محصول خود را به فروش برسانید. ازاین‌پس کارهایی مانند ارسال پیش فاکتور، بررسی موجودی انبار، صدور اسناد و سایر کارهای مالی در داخل شرکت شما انجام می‌گیرد.

در این مثالی که ذکر شد، فعالیت‌هایی که در مدیریت ارتباط با مشتری از مرحله اول (شناسایی) تا زمانی که محصول شما به فروش می‌رسد مربوط به نرم افزار سی آر ام CRM است. از مرحلهٔ ارسال پیش فاکتور از نرم افزار فروش استفاده می‌کنید. به بیانی دیگر یکی از مرزهای مشترک بین نرم افزار سی آر ام و نرم افزار فروش بحث فاکتورهاست.

یکی دیگر از تفاوت‌های بین CRM با نرم افزارهای فروش در امکان ثبت و دریافت گزارش‌های متنوع از فروش‌های موفق و به سرانجام نرسیده با هر مشتری در بازه‌های زمانی متفاوت است که در تحلیل فروش و برنامه ریزی‌های آینده به مدیران کسب و کار بسیار کمک خواهد کرد.

مقایسه امکانات نرم افزار فروش و CRM

در ادامه برخی از قابلیت‌هایی که هریک از نرم افزارها دارند و در نرم افزار دیگر وجود ندارد را بیان می‌کنیم.

امکانات نرم افزار فروش

• صادر کردن سند حسابداری و ثبت اتومات در حسابداری مالی
• صدور فاکتور تجمیعی بر روی برگه تحویل‌های دارای پیش فاکتور مشترک در نرم افزار فروش
• اختصاص شماره سریال‌های مختلف به فاکتورها در سطح شعبه یا انبار
• ثبت مبلغ پیش دریافت در سند پیش فاکتور
• تعدیلات قیمت پس از صدور فاکتور
• صدور برگشت از فروش بدون مرجع فاکتور

امکانات نرم افزار CRM

• تشکیل بانک اطلاعاتی از تاریخچه ارتباطی با مشتریان
• تعریف فرایند و مرحله‌های فروش متناسب با هر کسب و کار
• تعریف زمان مشخص برای ارتباط‌گیری با هر مشتری از طریق تقویم کاری
• پیگیری و ثبت جلسه‌ها و تماس‌های روزانه با مشتریان
• ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و بررسی نتایج و تأثیرگذاری آن‌ها بر فروش
• قابلیت ثبت شکایات مشتری و خدمات پس از فروش
• ارسال پیامک و ایمیل انبوه

اگر شما یک کسب و کار کوچک با مدل انبارداری ساده دارید، نرم افزار CRM به‌تنهایی می‌تواند بخش فروش شامل فاکتور و انبارداری آن‌ها را مدیریت کند. ولی برای شرکت‌های بزرگ با پیچیدگی بالا، نیاز به یک سیستم ERP در کنار نرم افزار CRM است که امکان یکپارچگی برای دریافت مجموعه کاملی از گزارش‌ها و تحلیل‌ها وجود دارد.

مقالات مرتبط:

«مشاوره، اجرا و ارائه خدمات تخصصی در حوزه مرکز تماس ویپ»

دپارتمان فناوری اطلاعات ویپ تیک VoIPTik در سال 1383 در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) در شهر مشهد، تهران و جزیره کیش فعالیت خود را آغاز نمود. در آغاز سال 1391 با ظهور تکنولوژی VoIP، عمده فعالیت تخصصی ویپ تیک، در زمینه‏ اجرای راه‌اندازی سیستم مرکز تماس ویپ شد.

  • 6 - 38915535 (051)
  • info@voiptik.ir
  • ساعات کاری 8 صبح الی 5 عصر
  • مشهد، خیابان دانشجو، نبش دانشجو 25، مجتمع تجاری آراکس 2، طبقه پنجم، واحد 503
  • استفاده از مطالب سایت، تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.