- دریـافت مشـاوره رایـگان: 38915535 (051)
- info@voiptik.ir
با پیشرفت تکنولوژیهای جدید و سیستم تلفن VoIP در سالهای گذشته، الان زمان مناسبی برای تغییر سیستمهای تلفنی سنتی و راه اندازی سیستم VoIP است. تجهیزات راه اندازی VoIP هزینه برابر و حتی کمتر از راه اندازی یک سیستم تلفنی سنتی دارد، در حالی که از نظر امکانات و ویژگی ها قابل مقایسه با مراکز تلفن قدیمی نیست. اگر قصد دارید در محل کار خود از سیستم تلفن ویپ استفاده نمایید باید با تجهیزات راه اندازی ویپ که در این مقاله به آن اشاره می کنیم آشنا شوید .
اولین مرحله بررسی تجهیزات سخت افزاری زیر ساخت شبکه است :
یکی از مهمترین ویژگیهای سیستم مرکز تماس VoIP یکپارچه سازی سازمان است. تلفنهای مورد استفاده در این سیستم از طریق کابل شبکه با هم ارتباط برقرار می کنند. لذا نیازی به کابلکشی مجدد تلفن وجود ندارد و سیستم ویپ بر بستر شبکه موجود سازمان قابل راه اندازی است. در مرحله بعد تجهیزات مورد نیاز به منظور راه اندازی سیستم VoIP را بیان می کنیم.
سیستم تلفن ویپ میتواند به صورت نرم افزاری یا سخت افزاری باشد . در صورت استفاده از نرم افزار احتیاج به سرور است و در صورت استفاده از سخت افزار با توجه به نیازهای سازمان دستگاه سانترالی با پشتیبانی از ویپ استفاده می شود.
برای راه اندازی سیستم تلفن ویپ نیاز به سیستم عاملی دارید که تمامی تماسهای تحت شبکه شما را مدیریت کند. در صورت وجود سرور در شبکهی سازمان شما می توانید از همان سرور برای نصب این سیستم عامل استفاده کنید. در غیر این صورت با توجه به تعداد کاربران به یک کیس کامپیوتر نیاز دارید. برای سازمان هایی که تعداد کاربران تلفن بین ۴ تا ۱۰ نفر دارند میتوانند از کامپیوتری با ظریفت پایین نیز استفاده کنند. برای مثال کانفیگ کامپیوتر مد نظر باید بدین شرح باشد: سی پی یو ۲ هستهای، رم ۲ گیگابایت، هارد ۳۰۰ گیگابایت. این کامپیوتر نیازی به کارت گرافیک، مانیتور و دیگر تجهیزات ندارد. با افزایش تعداد کاربران و تعداد خطوط شهری سازمان که نیاز به کامپیوترهای با ظرفیت قویتر خواهد بود.
از دیگر سخت افزار های مورد نیاز سیستم ویپ Gateway است. هر سیستم مرکز تلفن ویپ برای ارتباط با خطوط شهری یا داخلی های آنالوگ به یک مترجم جهت ترجمه سیگنال های برقرار کننده تماس و خود صوت نیاز دارد. وظیفه ی اصلی گیت وی تبدیل کردن اطلاعات خطوط آنالوگ به VoIP و فرستادن این اطلاعات به سمت سرور مدیریت تماس ها می باشد. اگر در سازمان شما سیستم تلفن سانترالی موجود است، برای راه اندازی سیستم VoIP می توانید از طریق گیت وی آن را به ویپ اتصال دهید.
در صورت داشتن خط سیپ ترانک Sip Trunk(به عنوان خطوط ۴ رقمی و ۵ رقمی شناخته می شوند) که توسط مخابرات ارائه می گردد احتیاج به روتر در سیستم ویپ دارید تا امکان تهیه برندهای مختلفی در سناریوهای مختلف امکان پذیر شود. در این میان روترهای سیسکو ، امکان استفاده از ماژول گیت وی (که به FXO و FXS شناخته می شود) جهت اتصال خطوط آنالوگ به سیستم تلفنی را به شما می دهد و دیگر نیاز به خرید گیت وی ندارید. لذا در موارد بسیاری خرید روتر سیسکو به دلیل دارا بودن این ویژگی منحصربهفرد، مقرون به صرفه است.
برای استفاده از سیستم تلفن ویپ نیاز به تلفنهای تحت شبکه (Ip Phone) یا Sip phone دارید یا در صورت تمایل می توانید با خرید هدست و نصب نرم افزار Soft Phone بر روی کامپیوتر از خرید IP Phone صرف نظر نمایید. (لازم به ذکر است در صورت موجود بودن سیستم سانترال در سازمان شما، می توانید از طریق اتصال این سیستم به ویپ از همان تلفن های موجود استفاده نمایید).
در این مقاله تمام تجهیزات ویپ به صورت مختصر توضیح داده شد تا شما با خرید تجهیزات راه اندازی VoIP بیشتر آشنا شوید. در صورت وجود زیر ساخت شبکه، سرور و روتر هزینه راه اندازی ویپ برای سازمان شما کاهش می یابد و براحتی می توانید سیستم تلفن سانترال و قدیمی خود را به مرکز تلفن ویپ ارتقا دهید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد ویپ میتوانید از مقاله های ویپ چیست ؟ ، کاربردهای سیستم تلفنی VoIP و هفت مرحله راه اندازی ویپ نیز استفاده نمایید. ویپ تیک علاوه بر راه اندازی مرکز تماس برای سازمان یا شرکت شما، خدمات نگهداری و پشتیبانی ویپ را به شما عزیزان ارائه می دهد.
«مشاوره، اجرا و ارائه خدمات تخصصی در حوزه مرکز تماس ویپ»
دپارتمان فناوری اطلاعات ویپ تیک VoIPTik در سال 1383 در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) در شهر مشهد، تهران و جزیره کیش فعالیت خود را آغاز نمود. در آغاز سال 1391 با ظهور تکنولوژی VoIP، عمده فعالیت تخصصی ویپ تیک، در زمینه اجرای راهاندازی سیستم مرکز تماس ویپ شد.