در این مقاله قصد داریم 10 دلیلی که سیستم تلفن ویپ VoIP را نسبت به سانترال برتر می سازد برای شما بیان کنیم. با گسترش فناوری VoIP در ایران و جهان بیشتر شرکت ها و سازمان ها اقدام به راه اندازی این سیستم تلفن ویپ کرده اند. اما هنوز تعداد شرکت های بسیاری نسبت به استفاده از این فناوری مشکوک هستند. با مطالعه این مقاله متوجه می شوید که چرا استفاده از سیستم تلفن ویپ در شرکت و یا سازمان شما سودمند است.
1.نصب و راه اندازی و تغییر آسان مرکز تلفن VoIP
سیستمهای IPPBX دارای رابط کاربری بر پایه وب میباشند و از هر مکان روی شبکه اینترنت میتوان با استفاده از یک مرورگر وب به سیستم دسترسی پیدا کرد و تنظیمات و تغییرات موردنظر را اعمال نمود. درحالیکه برنامهریزی و تغییرات سیستمهای تلفن سانترال باید از طریق نرمافزارهای خاص خود و یا شمارهگیری کدهای خاص از روی تلفن انجام شود.
2.کاهش هزینهها
با استفاده از سیستم تلفن ویپ VoIP میتوانید مکالمات بینشهری و بینالمللی را از طریق خطوط داده مانند اینترنت و یا شبکههای WAN بین شعب یک سازمان انجام داد و صرفهجویی قابلملاحظهای در هزینههای تلفن میشود.
3.عدم نیاز به سیمکشی اختصاصی برای شبکه تلفن ویپ
در تلفن سانترال بایستی برای هر کاربر یک سیستم ارائه کنید و برای افزایش کاربران و یا نصب سیستم سانترال حجم قابلملاحظهای سیمکشی انجام میشود. سیستمهای مبتنی بر IP میتوانند از بستر شبکه موجود شرکت استفاده کنند و نیاز به سیمکشی اختصاصی ندارند. برای مثال یک سیستم IPPBX میتواند از شبکه LAN متصل شده به رایانه کاربران برای خط تلفن نیز استفاده نماید. همچنین از یک خط LAN میتوان بهصورت همزمان برای تعداد زیادی کاربر استفاده کرد. از طرفی سیستم IPPBX استفاده از شبکه بی سیم (WIFI) در مکانهایی که امکان کابلکشی وجود ندارد را ممکن میسازد.
4.عدم محدودیت در بهکارگیری برند خاص برای تجهیزات سیستم تلفن ویپ VoIP
در سیستمهای سانترال برای حفظ کارایی سیستم توصیه میشود که اجزاء سیستم مانند هدفون کاربران و دیگر سیستمهای مکمل از برند مشابه سیستم سانترال باشند؛ اما در سیستمهای IPPBX بهاینعلت که تمام تجهیزات مرتبط بر اساس استاندارد پروتکل SIP ساخته میشوند، این محدودیت وجود ندارد. شما میتوانید از هر نوع برندی برای تجهیزات خود استفاده نمایید و درعینحال هیچ کاهشی در کارایی سیستم به وجود نمیآید.
5.توسعهپذیری سیستم تلفن ویپ VoIP
سیستم تلفن ویپ VoIP در ظرفیت خطوط شهری و تعداد مشترکین بسیار انعطافپذیر است. هرگاه به تعداد بیشتری از خطوط شهری نیاز داشته باشید و یا تصمیم به افزایش تعداد کاربران گرفته باشید، میتوانید بهسادگی با افزودن ماژول (Module) و یا گیت وی (Gateway) مناسب، این کار را انجام دهید و محدودیتی در تعداد و یا برند گیت وی وجود ندارد.
6.افزایش بازدهی و ارتقاء کیفیت خدمات
سیستمهای ویپ به علت استفاده از بستر IP بهراحتی میتوانند با سایر سرورها و نرمافزارهای دیگر ارتباط برقرار سازند. بهعنوانمثال سیستم تلفن ویپ VoIP امکان اتصال به سرویسهای مدیریت ارتباط با مشتری CRM را دارند.
7.امکانات بیشتر با قیمت پایینتر
سیستمهای IPPBX دارای طیف وسیعی از امکانات مانند پاسخگوی هوشمند، منوی صوتی، ضبط پیغامهای صوتی، امکان ارسال پیغامهای دریافت شده به ایمیل کاربران، مرکز تماس و پشتیبانی VoIP حرفهای، گزارش گیری دقیق از تماسهای صورت گرفته و غیره هستند. برای پیاده سازی این امکانات در تلفن سانترال میبایست سیستمهای زیادی به آن اضافه شود که درنهایت هزینه انجامشده چندین برابر هزینه VoIP خواهد شد.
8.امکان جابهجایی و رومینگ
در سیستمهای ویپ اگر کاربر بخواهد مکان خود را درون سازمان تغییر دهد اما از شماره داخلی خود استفاده نماید تنها کافی است تلفن خود را به نزدیکترین سوکت شبکه مکان جدید خود متصل. در سیستمهای سانترال هنگام تغییر مکان کاربر نیاز به سیمکشی مجدد و یا انجام تغییرات در سیمکشی وجود دارد. از طرفی کاربر میتواند از خانه و یا مکان دیگری از طریق شبکه داده به سیستم تلفن VoIP متصل شده و تلفنها و پیغامهای خود را از آن مکان مدیریت کند.
9.قابلیت استفاده از Soft Phone
سافت فون نرم افزاری است که بر روی رایانه و یا موبایل کاربر نصب میشود و امکانات یک تلفن را برای کاربر فراهم میسازد. کاربر میتواند از روی رایانه خود با هر یک از کاربران داخل شرکت یا در صورت داشتن سطح دسترسی با خطوط شهری تماس تلفنی برقرار کند. مزیت استفاده از سافت فون این است که با افزایش تعداد کاربران سیستم و استفاده آنها از Soft Phone، هیچ هزینه اضافی بر شرکت تحمیل نخواهد شد.
10.رابط کاربری آسان
استفاده از تلفنهای IP ساختهشده بر اساس استاندارد پروتکل SIP بسیار ساده میباشد. این تلفنها دارای رابط کاربری ساده و مشابه تلفنهای سانترال اما با امکانات بیشتر میباشند.