راه اندازی سیستم تلفن VoIP همراه با پروتکل سیپ (sip) (بخش اول)

راه اندازی voip با sip

نام تکنولوژی‌ها در سازمان‌های مختلف با کلمات اختصاری استفاده می‌شوند. به‌عنوان نمونه برای سیستم‌های تماس تلفنی افراد زیادی دقیقاً معنای کلمات VoIP، ISDN، PSTN، PRI و SIP را نمی‌دانند. مطمئن باشید افراد مختلف نظرهای مبهمی در مورد هریک از آن‌ها دارند و افراد کمی با معنای دقیق این کلمات آشنایی دارند. بنابراین عجیب نیست که بخواهند بدانند راه اندازی مرکز تلفن تحت شبکه VoIP همراه با پروتکل سیپ (sip) به چه معنا است و پرسشی مانند تفاوت میان ویپ و پروتکل SIP چیست جزء متداول‌ترین پرسش‌ها باشد. ازنظر یک فرد متخصص در حوزه فناوری اطلاعات تفاوت این دو بسیار مشخص و واضح است ولی برای یک فرد عادی این‌گونه نیست.

حتی بعضی از فروشندگان دستگاه‌های سانترال و تلفن‌ اینترنتی (IP Phone) ، این دو عبارت را اشتباهی به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند درصورتی‌که این‌ها دو فناوری مجزا از یکدیگر هستند. قبل از اینکه شما برای انتخاب سیستم تلفن کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری کنید به تفاوت‌های دو فناوری ویپ و سیپ توجه داشته باشید.

ویپ VoIP و پروتکل سیپ SIP

زمانی که افراد قصد استفاده از این فناوری‌ها را داشته باشند و بخواهند بدانند که کدام‌یک برای شرکت آن‌ها مناسب است تفاوت‌های ویپ و سیپ برای آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند. متأسفانه مقایسه VoIP و پروتکل SIP کار درستی نیست زیرا این‌ها دو فناوری جدا از هم و متفاوت می‌باشند.

مرکز تلفن تحت شبکه

سیستم تلفن VoIP چیست؟

اصطلاح ویپ VoIP مخفف عبارت Voice over Internet Protocol به معنای پروتکل انتقال صدا بر روی اینترنت است. به‌طور خلاصه به فناوری گفته می‌شود که سیگنال‌های صوتی را از طریق اینترنت انتقال می‌دهد. هم‌چنین فناوری VoIP با نام‌های ، تلفن‌های اینترنتی ، تلفن‌های پهنای باند و نام‌های دیگر شناخته می‌شود. مهم نیست شما چه فناوری یا سخت‌افزار و نرم‌افزاری را به کار گرفته‌اید، تماسی که از طریق اینترنت انجام شود را ویپ VoIP می‌نامند.

سیپ Sip چیست؟

کلمه سیپ Sip مخفف عبارت Session Initiation Protocol به معنای پروتکل آغاز جلسه می‌باشد. پروتکلی که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار سازند. سیپ Sip یکی از ساده‌ترین پروتکل‌هاست که می‌تواند در پیاده‌سازی مرکز تلفن تحت شبکه ویپ VoIP استفاده شود. پروتکل SIP برای تنظیم جلسه‌های چندرسانه‌ای که شامل صدا و ویدئو می‌باشند مورداستفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر از این فناوری در سطح گسترده‌ای از صنعت استفاده می‌شود.

ارتباط بین voip و sip

ارتباط بین ویپ و پروتکل SIP

حال که می‌دانید ویپ VoIP و سیپ SIP چیست زمان آن رسیده است تا با ارتباط آن‌ها با یکدیگر آشنا شوید. ارتباط آن دو مانند ارتباط بین وب‌سایت‌ها و Html است. یک وب‌سایت مجموعه‌ای از صفحات وب است که از طریق مرورگر وب قابل‌دسترس و نمایش هستند. Html زبانی برای ساخت صفحات وب سایت‌ها است. اگرچه، ممکن است از سایر زبان‌ها ماند جاوا برای ساخت وب‌سایت‌ها نیز استفاده شود. مانند آن سیستم ویپ VoIP به روش ارسال صدا بر روی اینترنت اشاره می‌کند. این مطلب به این معناست که اسکایپ و FaceTime در دسته سرویس‌های تلفن قرار می‌گیرند.

پروتکل سیپ تنها یکی از پروتکل‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده نمایید؛ بنابراین شما می‌توانید سیستم تلفنی ویپ VoIP را با پروتکل‌های دیگر نیز پیاده‌سازی کنید. به‌عنوان‌مثال، نرم‌افزار skype از پروتکل SIP استفاده نمی‌کند اما بیشتر سیستم‌های تلفنی سازمان‌ها به آن وابسته است. به‌عبارت‌دیگر، برای راه اندازی سیستم VoIP حتما از پروتکل سیپ استفاده نمی‌کنند؛ اما اکثر سرویس‌های ویپ از آن استفاده می‌کنند زیرا آن یک فناوری استاندارد است.

آیا سیستم ویپ را به همراه پروتکل سیپ استفاده کنیم؟

مقایسه ویپ و سیپ درست نیست بلکه بهتر است مزایا و معایب سیستم VoIP و سیستم ویپ VoIP همراه با پروتکل SIP را بررسی کنیم. اگر شما فقط نیاز به ارتباط صوتی دارید، نیازی به انتخاب پروتکل سیپ ندارید. ازاین‌رو در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود. این سیستم‌ها قابل‌حمل هستند و نیاز به نصب روی سایت ندارند. می‌توانید ویژگی‌های اساسی مانند ID و انتظار تماس Waiting آن را استفاده کنید. این‌یکی از دلایلی است که اکثر سازمان‌ها ویپ را بر استفاده از SIP ترجیح می‌دهند.

در حقیقت چندین دلیل برای استفاده از سیپ وجود دارد. اولین دلیل این است که شما می‌توانید روش‌های مختلف کانال‌های چندرسانه‌ای را در یک سیستم داشته باشید. شما می‌توانید تماس‌های صوتی، تماس‌های ویدئویی و … را ارسال کنید. دیر یا زود سازمان‌ها متوجه می‌شوند که ویپ VoIP را به ویژگی‌های پیشرفته سیپ SIP ارتقا دهند. با توجه به رشد و پیشرفت فناوری‌ها جای تعجب نیست که گزینه دوم مناسب‌تر است.

دپارتمان فناوری اطلاعات آرامان مفتخر است که با تکیه بر تجربه چندین ساله، خدمات پیشرفته در زمینه طراحی ، نصب و راه اندازی سیستم ویپ و پشتیبانی VoIP را به سازمان‌ها و شرکت‌ها ارائه می دهد. ویپ تیک با عقد قرارداد رسمی با کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی کیفیت خدمات و محصولات ارائه شده  خود را تضمین می نماید. برای اطلاع بیشتر با کارشناسان بخش فروش شرکت نیتاران تماس حاصل نمایید.

در بخش دوم می‌خوانیم:

• اهمیت استفاده از سیپ SIP
• میزبانی VoIP
• خطوط انتقال SIP
• Sip یا VoIP
• نیازهای سازمان‌ها

مقالات مرتبط:

«مشاوره، اجرا و ارائه خدمات تخصصی در حوزه مرکز تماس ویپ»

دپارتمان فناوری اطلاعات ویپ تیک VoIPTik در سال 1383 در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) در شهر مشهد، تهران و جزیره کیش فعالیت خود را آغاز نمود. در آغاز سال 1391 با ظهور تکنولوژی VoIP، عمده فعالیت تخصصی ویپ تیک، در زمینه‏ اجرای راه‌اندازی سیستم مرکز تماس ویپ شد.