راه اندازی سیستم تلفن ویپ همراه با پروتکل SIP (بخش دوم)

راه اندازی voip با sip

در بخش اول با سیستم ویپ و پروتکل SIP آشنا شدید. ارتباط بین ویپ و این پروتکل در راه اندازی سیستم تلفنی بیان کردیم. در ادامه به اهمیت استفاده از این پروتکل و روش‌های مختلف به کارگیری VoIP می‌پردازیم.

ویپ سیپ ترانک

اهمیت استفاده از  پروتکل sip

پروتکل مجموعه‌ای از قوانین است که ارتباط بین کامپیوترهای موجود در شبکه را قانونمند می‌سازد و پیام‌ها را بین سخت‌افزار مبادله می‌کند. فناوری‌های امروزه از پروتکل‌های زیادی مانند SIP، TCP, HTTP و… استفاده می‌کنند. یک پروتکل اتصال بین دو گره، انتقال داده بین آن دو و ارتباط میان آن‌ها را برقرار می‌سازد. باگذشت زمان، پروتکل‌های زیادی تبدیل به استانداردهای صنعتی شدند زیرا تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان از آن‌ها استفاده کردند.

پروتکل سیپ (sip) استاندارد صنعتی است که در VoIP استفاده می‌شود. استاندارد Sip تعریف می‌کند که چگونه پیام‌ها بین نقاط آغازی و پایانی برای تنظیم و مدیریت جلسات چندرسانه‌ای ارسال شوند. درواقع پروتکل‌های دیگر مسئول حمل صدا و ویدئو هستند. پروتکل Sip بخش مدیریت تماس‌ها را بر عهده دارد. بیشتر سازمان‌ها سیپ را انتخاب می‌کنند زیرا از قابلیت‌های ویژه آن اطمینان دارند. برای استفاده از سیپ می‌توانید سخت‌افزار سازگار با sip را تهیه نمایید. نگران مسائل سازگاری و یکپارچه‌سازی با سیستم را نداشته باشید، پروتکل سیپ با ……

انواع روش‌های به‌کارگیری سیستم ارتباطی VoIP

روش‌های مختلفی برای به‌کارگیری سیستم ویپ وجود دارد که شما می‌توانید از آن برای پیاده سازی مرکز تماس هوشمند کسب‌وکار خود استفاده کنید. هنگام انتخاب سرویس ارتباطی برای رفع نیازهای خود لازم است تمام روش‌های به‌کارگیری را بررسی نمایید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای انتخاب سیستم مناسب داشته باشید. در ادامه محبوب‌ترین روش‌های به‌کارگیری VoIP بیان‌شده است:

میزبانی ویپ

اکثر افراد سیستم تلفن VoIP را به‌عنوان یک سرویس میزبانی تصور می‌کنند. در این روش، فروشنده PBX و تمام اجزای مرتبط با آن را مدیریت می‌کند. سرویس‌های تلفن از طریق اینترنت به مشتریان تحویل داده می‌شود.

سرویس‌های میزبانی محبوب بیشتری دارند زیرا استفاده از آن‌ها موجب کاهش هزینه‌های نگه‌داری و تعمیر می‌شود. شما مجبور نیستید سیستم تلفن را مدیریت کنید، سخت‌افزار گران‌قیمت تهیه کنید یا به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی انجام دهید. سرویس‌های میزبانی برای شروع بسیار راحت و سریع انجام می‌شوند.
اما این روش معایبی هم دارد. شما هیچ‌گونه کنترلی بر سفارشی‌سازی خدمات، امنیت، ارتقاء ویژگی‌ها و… ندارید. شما باید به فروشنده اعتماد داشته باشید که از ساختار سرویس میزبان مراقبت می‌کند. درحالی‌که سرویس‌های میزبانی می‌توانند صورت‌حساب ماهانه تلفن شمارا کاهش دهند، اما هزینه‌ها درگذشت زمان اضافه می‌شوند.؟؟؟

خطوط انتقال پروتکل سیپ

خطوط انتقال سرویس سیپ روشی برای ارائه خدمات تلفن به شرکت‌ها با استفاده از دستگاه‌های IP- PBX خودشان است. SIP خط استاندارد PRI را بین سازمان‌ها و حامل‌های تلفن سنتی جایگزین می‌کند و به‌عنوان پلی بین voip و شبکه‌های تلفن عمومی عمل می‌کند. SIP Trunk یک خط فیزیکی نیست، ارتباطی مجازی از طریق شبکه و با استفاده از پروتکل SIP بین کسب‌وکار شما و ارائه‌دهنده تلفن اینترنتی است.

فروشنده فقط مسئول اتصال و تهیه شماره برای کسب‌وکار شما است.مدیریت PBX را باید خودتان بر عهده بگیرید. تیم شما تصمیم می‌گیرد که چه ویژگی‌هایی از سرویس را فعال و مدیریت کند. زمان به‌روزرسانی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را خودتان کنترل می‌کنید. مسئول امنیت و حریم خصوصی داده‌ها بر عهده شما است. SIP Trunk گران‌تر از سرویس‌های میزبانی می‌باشد. از سوی دیگر، از طریق تعداد بالای تماس‌های تلفنی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، SIP Trunk نسبت به سرویس میزبانی بازدهی بهتری دارد.

کدام روش را انتخاب کنید؟

بیشتر کسب‌وکارها سرویس‌های میزبانی پروتکل SIP را انتخاب می‌کنند؛ بنابراین شما هرکدام از روش‌ها را انتخاب کنید پروتکل سیپ جز اصلی خواهد بود. اکنون می‌توانیم پرسش‌های مرتبط بیشتری را بیان کنیم: VoIP چیست؟ شما باید سرویس میزبانی یا SIP Trunk را انتخاب کنید؟

انتخاب هریک از روش‌ها به عامل‌های زیر بستگی دارد:

  • نیازهای کسب‌وکار شما
  • بودجه و منابع سازمان شما
  • داشتن فرد دارای متخصص مدیریت تماس
  • اهداف بلندمدت

نیازهای کسب‌وکار شما

یکی از تفاوت‌های اصلی بین سرویس میزبانی و سیپ ترانک کنترل کردن آن‌ها است. در سرویس میزبانی، امکان کنترل کمی بر روی سفارشی‌سازی، ویژگی‌ها، امنیت و… وجود دارد. با SIP Trunk شما مدیریت همه کارها را در اختیاردارید.امروزه در بازار هزاران سرویس تلفن ویپ (voip) وجود دارد. شرکت‌های بسیاری برای رفع نیازهای کسب‌وکارها با پیاده سازی سرویس میزبانی و یا SIP Trunk وجود دارند؛ اما اگر یک سرویس میزبانی نمی‌تواند نیازهای شرکت شما را برآورده کند سیپ ترانک انتخاب بعدی شما خواهد بود.

متخصص مدیریت تماس

در سرویس میزبانی نیازی به یک تیم متخصص برای مدیریت سیستم تلفن وجود ندارد. ارائه‌دهنده سرویس میزبانی همه کارها را مدیریت می‌کند. یک ارائه‌دهنده‏ی معتبر چندین متخصص برای عیب‌یابی و پشتیبانی دارد؛ اما در سیپ ترانک شما باید گروه متخصصی داشته باشید تا بتوانند سیستم تلفن ویپ را مدیریت، نگه‌داری و توسعه دهند.

اهداف بلندمدت

پتانسیل رشد کسب‌وکار شما تا چه میزان است؟ چه تغییراتی را در اهداف بلندمدت خود پیش‌بینی می‌کنید؟ سرویس‌های سیستم ویپ می‌تواند به‌سرعت تغییر (اضافه- افزایش) کنند؛ اگر از سرویس میزبانی استفاده می‌کردید شاید قابلیت به‌روزرسانی برای برطرف سازی نیازهای جدید شما را نداشته باشد. از سوی دیگر پیاده سازی SIP Trunk برای شما هزینه زیادی داشته باشد اما برای کسب‌وکارهای کوچک در حال رشد انتخاب مناسبی است.

اکنون که شما با سیستم ویپ و پروتکل SIP آشنا شدید به‌راحتی می‌توانید تصمیم‌گیری کنید. توجه داشته باشید قبل از انتخاب خود چشم‌انداز، نیازهای کسب‌وکار و سایر عوامل تأثیرگذار را در نظر بگیرید.

 

مقالات مرتبط:

«مشاوره، اجرا و ارائه خدمات تخصصی در حوزه مرکز تماس ویپ»

دپارتمان فناوری اطلاعات ویپ تیک VoIPTik در سال 1383 در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) در شهر مشهد، تهران و جزیره کیش فعالیت خود را آغاز نمود. در آغاز سال 1391 با ظهور تکنولوژی VoIP، عمده فعالیت تخصصی ویپ تیک، در زمینه‏ اجرای راه‌اندازی سیستم مرکز تماس ویپ شد.

  • 6 - 38915535 (051)
  • info@voiptik.ir
  • ساعات کاری 8 صبح الی 5 عصر
  • مشهد، خیابان دانشجو، نبش دانشجو 25، مجتمع تجاری آراکس 2، طبقه پنجم، واحد 503
  • استفاده از مطالب سایت، تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.