تلفن نرم افزاری VoIP چیست؟
تلفن نرم افزاری voip برنامه ای است که روی رایانه شما نصب و اجرا می شود و شما را قادر می سازد با استفاده از سرویس VoIP با کامپیوتر خود تماس بگیرید.
برنامههایی همانند Skype ،iChat و GoogleTalk برخی از سرویسهای معروف VoIP هستند.
یک تلفن نرم افزاری VoIP در هر مکانی که رایانه به همراه داشته باشید قابل دسترسی است. این نوع تلفنها دارای دو نوع رایگان و پولی هستند، که هرکدام خدمات مختلفی برای انتخاب در دسترس افراد و شرکت ها قرار میدهند.
تلفن های نرم افزاری VoIP به گونه ای طراحی شده اند که از آنها بصری استفاده می شود و بیشتر شبیه گوشی های تلفن واقعی هستند. همچنین می توانید جهت سهولت استفاده کاربران چیدمان و طراحی آن را عوض کنید مثلا برای شماره گیری می توانید روی دکمه های کیبورد یا از صفحه شماره روی نرم افزار استفاده کنید.
تلفن های نرم افزاری ویپ فقط یک برنامه در رایانه هستند، بنابراین یک هدفون با میکروفون یا میکروفون داخلی و بلندگو نیز برای برقراری تماس مورد نیاز است.
چه کسانی می توانند از تلفن های نرم افزاری VoIP استفاده کنند؟
هر کسی که رایانه دارد می تواند از تلفن های نرم افزاری استفاده کند. چند نوع کاربر وجود دارد که واقعاً میتوانند از ویژگیهای آن بهرهمند شوند:
- مبتدیان VoIP
- مسافران
- مخابرات
- کارمندان مرکز تماس
- کسب و کار های کوچک
- تماس گیرنده های مکرر از راه دور
مبتدیان VoIP می توانند با بارگیری یک تلفن نرم افزاری VoIP برای برقراری تماس رایگان رایانه به رایانه یا رایانه به تلفن، سریع و ارزان نحوه کارکرد این سرویس را کشف کنند. مسافران میتوانند با استفاده از سرویس VoIP ارزان قیمت با تلفن نرم افزاری VoIP، از جمع آوری قبض های بزرگ در تلفن های همراه یا هتلها خودداری کنند. ارتباطات از راه دور میتوانند یک تلفن نرم افزاری VoIP را با سیستم PBX دفتر خود ثبت کنند تا از ویژگیهای مکالمه یکسانی که در دفتر در حین حرکت دارند ، در دفترشان برخوردار شوند. کارمندان مرکز تماس و مشاغل کوچک میتوانند با جفت شدن سرویس VoIP با تلفن نرم افزاری در هزینهها صرفه جویی کنند تا از خرید و نگهداری تلفنهای رومیزی جلوگیری کنند. نرخهای بین المللی و بین شهری در هنگام استفاده از تلفن نرم افزاری VoIP بسیار کمتر است ، بنابراین افرادی که تماسهای منظم یا مکرر خارج از کشور انجام میدهند میتوانند هزینه عمده ای را کاهش دهند.
ویژگی های تلفن نرم افزاری VoIP
تلفن های نرم افزاری VoIP همان ویژگی هایی را ارائه میدهند که تلفنهای سنتی ارائه میدهند و البته موارد دیگر:
- باز ارسال تماس
- انتقال تماس
- کنفرانس تلفنی
- ارسال پیام صوتی
- قابلیت های آوای انتظار
- قرار دادن تماس ها در لیست انتظار
- قابلیت های نوشتاری ، پیام کوتاه و ویدیویی
- لغو اکو برای بهبود کیفیت صدا
- لیست تماس / دفترچه مخاطبین
همچنین تلفن های نرم افزاری بار کمتری بر روی سخت افزار سرور VoIP ایجاد میکنند.
تلفن های نرم افزاری همچنین انرژی کمتری نسبت به سخت افزار سیستم تلفن و تلفن دارند که باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود و برای شرکت های کوچک مفید است.
پروتکل های تلفن نرم افزاری VoIP
سرویس VoIP از پروتکل های مختلفی برای تعیین نحوه پردازش و انتقال داده ها از طریق شبکه استفاده می کند. تلفن نرم افزاری VoIP شما باید از همان پروتکلی که سرویس VoIP شما استفاده می کند پشتیبانی کند.
تلفن های نرم افزاری مانند Skype و Gizmo از قبل با سرویس VoIP پیکربندی شده اند ، اما اکثر تلفن های نرم افزاری دیگر از پروتکل SIP پشتیبانی می کنند و می توانند با هر سرویس VoIP مبتنی بر SIP استفاده شوند.
پروتکل های دیگر پشتیبانی شده توسط تلفن های نرم افزاری عبارتند از: H.323 ، MGCP ، پروتکل اختصاصی سیسکو SCCP و پروتکل اختصاصی Asterisk’s IAX.
نونه هایی از تلفن های نرم افزاری VoIP:
تلفنهای نرم افزاری رایگان VoIP
تلفن های نرم افزاری VoIP که بارگیری و استفاده از آنها رایگان است:
- 3CX
- Elastix
- XLite
- call.center
- PBX in a Flash
- Optima Free Dialer
تلفن های نرم افزاری VoIP تجاری:
برخی از تلفن های نرم افزاری رایگان VoIP دارای نسخه های پولی هستند که عملکرد و امکانات بیشتری دارند:
- Eyebeam
- iTel Mobile Dialer
- Optima Free Dialer
- MoSIP Mobile Dialer
- Session Cloud
- Softphone Pro