نگهداری و پشتیبانی voip 

نگهداری و پشتیبانی voip 

بعد از طراحی و راه اندازی سیستم تلفن ویپ یکی از مهم‌ترین مسائل پشتیبانی VoIP و نگهداری ویپ است. با توجه به گستردگی سازمان‌ها و شرکت‌ها، تعداد داخلی‌ها و خطوط شهری‌ها نیاز سازمان‌ها به فرایند پشتیبانی متفاوت است و به‌تبع آن زمان موردنیاز برای حضور کارشناس و یا بازدیدهای دوره‌ای متفاوت می‌شود.

پشتیبانی دوره‌ای با محوریت بررسی گزارش‌های سیستم و گرفتن بکاپ قطعاً برای همهٔ مجموعه‌هایی که سیستم VoIP را برای تماس‌های تلفنی انتخاب کرده‌اند امری واجب و ضروری است و بهتر است که یک قرارداد پشتیبانی تلفن VoIP میان کارفرما و مجری پروژه منعقد گردد تا شرح وظایف و تعهدات دو طرف مشخص شود. درنتیجه کارفرما امنیت خاطر لازم از جهت عیب‌یابی و جلوگیری از مشکلات احتمالی را داشته باشد.

مراحل پشتیبانی از سیستم ویپ دارای دو قسمت می‌باشد. بخشی از فرایند پشتیبانی معطوف به درخواست‌های متداول کارفرما است و بخش دیگر مواردی می‌باشد که در بازدید دوره‌ای باید توسط کارشناس سیستم VoIP به‌صورت منظم انجام گیرد.

پشتیبانی از تغییرات متداول موردنیاز کارفرما

در این بخش ما تغییرات متداولی مانند تغییرات زیر را برای کارفرما خواهیم داشت که با جابه‌جایی کارمند یا تغییر شرایط کار، کارفرما درخواست انجام این موارد را خواهد داشت.

• ایجاد داخلی جدید یا تغییر شماره یا نام داخلی‌ها

• فعال و غیرفعال کردن ضبط مکالمات داخلی‌ها

• تغییر در تنظیمات مسیر تماس ورودی یا زنگ خور داخلی‌ها

• تغییرات مربوط به منشی تلفنی ویپ و مسیر تماس‌های ورودی

• تغییر در سطح دسترسی کاربران به خط شهری و یا تخصیص یک خط شهری به یک کاربر

• تعیین مسیر دنبال نمودن تماس‌ها و تنظیمات فالو می یا فوروارد و …

پشتیبانی VoIP به‌صورت دوره‌ای

بازدید دوره‌ای، برنامه‌ای جهت بررسی متداول و زمان‌بندی‌شده بر اساس شرایط پروژه می‌باشد. چک لیست‌هایی جهت گزارش‌ها تهیه شده و پس از بررسی‌های انجام شده در بخش مربوطه در چک لیست ثبت و بایگانی می‌گردد. به برخی از این موارد در ذیل اشاره می‌کنیم.

• تهیه فایل پشتیبانی به‌صورت دستی یا چک نمودن صحت کارایی بکاپ های اتوماتیک

• بررسی گزارش‌های تماس‌ها، روت ها و دسترسی‌های سرور در صورت اتصال سرور به اینترنت

• بررسی LOG های استریسک و دنبال نمودن خطاهای موجود

• بررسی وضعیت فایروال سرور و رول‌های موجود

• بررسی کارت‌های شهری و داخلی و کانال‌های فعال

• بررسی وضعیت رجیستری داخلی‌ها

• بررسی سخت افزاری سرور

یکی از مواردی که بعضی از پروژه‌های سیستم تلفن VoIP را با شکست مواجه می‌کند عدم جدی گرفتن موضوع بازدیدهای دوره‌ای می‌باشد. شاید در نگاه اول اهمیت موضوع آن‌چنان‌که باید روشن نباشد ولی کارشناسانی که تجربه چنین پروژه‌هایی را دارند از اهمیت این موضوع آگاه می‌باشند که سهل‌انگاری از تهیه مستندات کافی و عدم انجام بازدیدهای دوره‌ای چه عواقبی را می‌تواند به همراه داشته باشد. فقط کافی است یک‌مرتبه دسترسی غیرمجاز به سیستم تلفنی توسط هکرها را تجربه نمایید. صدور فیش‌های میلیونی خطوط شهری و زیان به بار آمده برای کارفرما خود گویای مطلب خواهد بود. برای نمونه اگر یک پروژه تلفن ویپ VoIP با حدود 100 کاربر فقط یک‌مرتبه دچار اختلال شود، چه مشکلات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکلات به هنگام راه اندازی سیستم تلفن ویپ VoIP به موارد زیر دقت کنید:

  • طراحی مطابق با نیازهای سازمان
  • اجرای سیستم مرکز تماس توسط شرکت معتبر
  • پشتیبانی با برنامه دوره‌ای

موارد فوق می‌تواند موفقیت یک پروژه VoIP را تضمین نماید. ویپ تیک از ابتدا تا ابتدای تماس همراه شماست.

 

پشتیبانی و نگهداری ویپ VoIP

مقالات مرتبط:

«مشاوره، اجرا و ارائه خدمات تخصصی در حوزه مرکز تماس ویپ»

دپارتمان فناوری اطلاعات ویپ تیک VoIPTik در سال 1383 در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) در شهر مشهد، تهران و جزیره کیش فعالیت خود را آغاز نمود. در آغاز سال 1391 با ظهور تکنولوژی VoIP، عمده فعالیت تخصصی ویپ تیک، در زمینه‏ اجرای راه‌اندازی سیستم مرکز تماس ویپ شد.

  • 6 - 38915535 (051)
  • info@voiptik.ir
  • ساعات کاری 8 صبح الی 5 عصر
  • مشهد، خیابان دانشجو، نبش دانشجو 25، مجتمع تجاری آراکس 2، طبقه پنجم، واحد 503
  • استفاده از مطالب سایت، تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.