هفت مرحله راه اندازی ویپ Voip

راه اندازی ویپ

راه اندازی VoIP برای کلیه سازمان‌ها، شرکت‌ها و تمامی ارگان‌هایی که در مکالمات روزانه خود کنترل کیفیت، کاهش هزینه و ارتباط با مشتری را مهم می‌دانند، امری ضروری است. هزینه‌ی بسیار کم و امکانات فراوان فناوری سیستم ویپ VoIP باعث شده است تا مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به فکر استفاده بهینه از این فناوری برآیند. ویپ تیک با هدف ارائه خدمات ارتباطات تلفنی مانند نصب و راه‌اندازی سیستم ویپ (مرکز تلفن تحت شبکه)، واگذاری خط تلفن از اپراتورهای ثابت کشور، فروش تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ویپ و شبکه فعالیت خود را آغاز کرده است.

در ابتدا باید بدانیم برای راه‌اندازی تلفن ویپ VoIP تنها شناخت تجهیزات موردنیاز کافی نیست. برای استقرار موفقیت‌آمیز یک سیستم ویپ  VoIP باید قبل از خرید تجهیزات دقت کافی در مورد کیفیت، پایایی و وضعیت تجهیزات با در نظر گرفتن ترافیک تماس‌های ورودی و خروجی و نوع کاربری مشتری وجود داشته باشد تا نتیجه کار نیازهای شما را برآورده سازد. در این مقاله عوامل تأثیرگذار بر انتخاب تجهیزات سیستم تلفنی تحت شبکه برای یک سازمان بیان می‌کنیم.

هفت مرحله راه‌اندازی ویپ به‌صورت خلاصه به شرح ذیل می‌باشد:

  1. تعیین تعداد کاربران سیستم تلفنی
  2. بررسی تجهیزات شبکه کامپیوتر فعلی برای راه اندازی ویپ VoIP
  3. تنظیم بودجه در نظر گرفته شده برای راه اندازی ویپ
  4. مشخص کردن امکانات دارای بالاترین اولویت برای سازمان شما
  5. انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات ویپ VoIP
  6. خرید تجهیزات موردنیاز
  7. راه‌اندازی سیستم ویپ و انجام کانفیگ‌های مربوطه

در ادامه به بررسی این هفت عامل تأثیرگذار در انتخاب سیستم تلفنی ویپ می‌پردازیم.

تعداد کاربر مرکز تماس

تعیین تعداد کاربران سیستم تلفنی

اولین قدم برای راه‌ اندازی ویپ VoIP محاسبه‏ تعداد دقیق کاربران سازمان است. دانستن تعداد دقیق کاربران سیستم VoIP در تصمیم‌گیری‌های پروسه راه اندازی ویپ به شما کمک شایانی می‌کند. این عدد به شما برای تصمیم‌گیری در تعداد خط تلفن موردنیاز، تعداد داخلی‌های موردنیاز و انتخاب امکانات موردنیاز سیستم تلفن ویپ نگاه روشن‌تری می‌دهد. اگر قصد استفاده از امکانات سیستم‌های ویپ VoIP بر روی اینترنت را نیز دارید، تعداد کاربران اینترنتی شما تعیین می‌کند که آیا سرعت و پهنای باند اینترنت موجود شرکت برای راه‌اندازی سیستم اینترنتی ویپ کافی است یا نیاز به ارتقا دارد.

بررسی تجهیزات شبکه کامپیوتر فعلی برای راه‌اندازی سیستم VoIP

بعد از اینکه تعداد کاربران مشخص شد نوبت تست کردن شبکه کامپیوتر شرکت می‌شود. پاسخ سؤالات زیر در مناسب بودن یا نیاز به ارتقا داشتن شبکه موردنیاز برای راه‌اندازی سیستم ویپ مؤثر است:

  • آیا زیرساخت شبکه فعلی برای تعداد کاربری که در نظر گرفته‌اید کافی است؟
  • چه تعداد کابل شبکه دارید؟
  • آیا در شبکه کامپیوتری فعلی از سوییچ استفاده می‌شود؟
  • سوییچ موجود در شبکه قابلیت PoE دارد؟
  • آیا سوییچ پورت خالی دارد؟
  • تعداد تلفن‌هایی که قصد دارید برای راه اندازی VoIP تهیه کنید با تعداد کامپیوترها برابر است یا خیر؟
  • در صورت تمایل به استفاده از خدمات اینترنتی سیستم ویپ، آیا سرعت و پهنای باند اینترنت موجود مناسب است یا خیر؟

پیدا کردن پاسخ این سؤالات در جلوگیری از مشکلات بعدی بسیار مفید است. اگر بعد از آغاز پروسه راه اندازی VoIP تازه به این نتیجه برسید که شبکه فعلی توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای شرکت شما را ندارد، زمان زیادی از دست خواهید داد و هزینه راه‌اندازی سیستم ویپ بیشتر خواهد شد.

 تنظیم بودجه در نظر گرفته شده برای راه اندازی تلفن ویپ

سیستم‌های ویپ دارای امکانات و ویژگی‌های بی‌شماری هستند و گیج شدن در مواجهه با این حجم از امکانات طبیعی است. به همین دلیل بعد از مشخص شدن تعداد کاربران و وضعیت شبکه، حالا وقت آن رسیده تا بودجه‌ای را که قصد دارید در جهت راه‌اندازی سیستم تلفنی جدید مصرف کنید، مشخص نمایید. مقدار هزینه‌ای که در نظر می‌گیرید به شما کمک می‌کند تا با نگاهی روشن‌تر امکاناتی را که مهم‌تر هستند را در اولویت بالاتر قرار دهید و درنهایت سیستمی مفید و با بیشترین کارایی داشته باشید.

مشخص کردن امکانات دارای بالاترین اولویت برای سازمان شما

امکانات بسیار گسترده‌ای ازجمله سیستم پاسخ خودکار به تماس، قوانین تماس، تماس‌های کنفرانسی، خدمات مربوط به تلفن همراه و غیره در سیستم‌های VoIP وجود دارد. در این مرحله شما باید مشخص کنید که به طور خاص کدام‌یک از این ویژگی‌ها برای شما از اولویت بالاتری برخوردار است. برای مثال ممکن است سازمان شما یک سیستم تلفن ویپ بسیار ساده نیاز داشته باشد و شرایط به‌گونه‌ای باشد که اکثر کارمندان سازمان بخش زیادی از وقت خود را خارج از شرکت سپری می‌کنند، در این صورت باید سرعت و پهنای باند اینترنت خود را تقویت کنید و تمرکز را بر خدمات تلفن همراه این سیستم بگذارید. یا ممکن است سیستم تلفن ویپ VoIP شما از 10 یا تعداد بیشتر خط تلفن تشکیل‌شده باشد و امکان دارد در این شرایط، مسیردهی درست و تعریف قوانین صحیح و منظم برای تماس‌ها بیشترین اهمیت را برای شما داشته باشد.

برای تصمیم‌گیری راحت‌تر می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

  • دلیل اصلی خود را برای راه اندازی تلفن ویپ VoIP بنویسید.

مانند ضبط مکالمات، گزارش‌گیری دقیق، راه اندازی نرم‌افزار CRM، تماس کنفرانسی، تعریف داخلی بر روی موبایل و یا …

  • تحقیق کوتاهی در رابطه با امکانات و ویژگی‌های سیستم ویپ انجام دهید و ببینید چه ویژگی‌هایی به‌صورت دقیق پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. (در صورت تمایل برای مشاوره با ما تماس بگیرید.)
  • دو لیست مجزا تهیه کنید:

 فهرستی از نیازهایی که حتماً باید برطرف شود.
 فهرستی از امکاناتی که دوست دارید مرکز تلفن تحت شبکه داشته باشد، اما اولویت کمتری دارند.

وقتی‌که زمان انتخاب شرکت راه اندازی ویپ برسد، دو فهرستی که تهیه‌کرده‌اید، فرآیند مذاکره شما با شرکت ارائه‌دهنده خدمات را بسیار ساده و کاراتر می‌کند.

مشاوره راه اندازی ویپ : 38915535 – 051

انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات VoIP

حال زمان آن رسیده است تا شرکت راه اندازی تلفن ویپ VoIP خود را انتخاب کنید. قبل از تصمیم‌گیری مجدد از تعداد کاربران، بودجه و امکانات موردنظر خود اطمینان حاصل نمایید. در این مرحله با مقایسه شرکت‌های مختلف باید شرکتی را انتخاب نمایید که:

  • توانایی ارائه خدمات و امکانات موردنظر سازمان شما را داشته باشد.

  • مطابق نیازهای شما کارایی داشته باشد:

برای مثال ممکن است شرکت موردنظر شما نرم‌افزاری شخصی‌سازی‌شده را ارائه دهد، اما این نرم‌افزار به دلیل نداشتن کیفیت، موجب قطع مداوم تماس‌های شما شود. در نظر داشته باشید این‌گونه نرم‌افزارها به‌سادگی با نرم‌افزارهای رایگان معتبر قابل‌جایگزینی هستند.

  • سیستم پیشنهادی آ ن‏ ها با بودجه شما سازگاری داشته باشد:

برخی از شرکت‌ها قابلیت همسو شدن با بودجه شما را دارند و توانایی ارائه پیشنهاد‌های مختلف با هزینه‌های متفاوت را دارند، برای مثال برای کاهش هزینه می‌توانید از شرکت راه اندازی ویپ خود بخواهید تا از تجهیزات دست‌دوم برای راه‌اندازی پروژه سیستم ویپ شما استفاده نماید.

  • سیستمی ساده، قابل‌فهم و به‌سادگی قابل‌استفاده را به شما ارائه دهد.

  • پشتیبانی پس از فروش داشته باشد:

راه اندازی مرکز تلفن تحت شبکه به دلیل تفاوت در مراکز مخابراتی مختلف می‌تواند دچار مشکلاتی جزئی پس از نصب گردد. این مشکلات با اینکه خیلی تأثیرگذار نیستند اما در بلندمدت می‌تواند اعصاب شما و مشتریانتان را به هم بریزد، اهمیت پشتیبانی قدرتمند در سیستم‌های VoIP نسبت به دیگر مراکز تلفن بسیار بالا است. لذا توصیه می‌کنیم شرکتی را انتخاب کنید که در وهله اول نیروهای پشتیبان خوش‌برخورد و باحوصله و در وهله دوم تخصص کافی داشته باشند.

تجهیزات راه اندازیVoIP

خرید تجهیزات موردنیاز برای سیستم ویپ

بعد از انتخاب شرکت، زمان خرید تجهیزات تلفن ویپ فرا می‌رسد. بسیاری از شرکت‌های ارائه خدمات راه اندازی تلفن ویپ VoIP تجهیزات سخت‌افزاری (انواع تلفن تحت شبکه )  و نرم‌افزاری (نرم افزارهای ویپ) موردنیاز شما را نیز ارائه می‌دهند. در این مرحله بعد از مشخص شدن سناریو انتخاب‌شده شما، تجهیزات موردنیاز راه‌اندازی سیستم VoIP مشخص می‌شوند. ممکن است تصمیم گرفته باشید برای تمامی کاربران یا بخشی از آن‌ها تلفن نرم‌افزاری خریداری کنید، تعدادی از کاربران برای استفاده از سیستم ویپ با کامپیوتر خود نیاز به هدست داشته باشند، یا شاید قصد داشته باشید اتصال سانترال موجود در شرکت خود را به سیستم ویپ ارتقا دهید که در این صورت فقط نیاز به خرید Gateway ویپ دارید.

درهرصورت، برای بهترین تجربه از VoIP به شما توصیه می‌کنیم تا جایی که برایتان امکان دارد از سیپ‌فون استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید قیمت تجهیزات شرکت راه اندازی ویپ VoIP بالاتر از قیمت‌های بازار است، می‌توانید تجهیزات را خودتان به‌صورت مستقل تهیه کنید، اما پیش‌ازاین کار، حتماً لیست تجهیزات موردنیاز خود را از شرکت راه‌ اندازی تلفن ویپ دریافت کنید تا متحمل هزینه خرید اشتباه تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نشوید.

راه‌اندازی تلفن ویپ و انجام تنظیمات مربوطه

بعد از خرید تجهیزات و نصب آن‌ها در جایگاه‌های مربوطه، نوبت به راه‌ اندازی سیستم VoIP و طراحی امکانات مدنظر شما می‌رسد. در این مرحله نیاز به اقدام خاصی از سمت شما نیست و نکته‌ای که باید توجه زیادی به آن کنید، تمرکز بر روی یادگیری سیستم ویپ است. حتماً از شرکت راه‌انداز بخواهید، تا جایی که امکان دارد به‌صورت شفاف و قابل‌فهم، نحوه کارکردن با بخش‌های مختلف سیستم تلفن ویپ را به شما آموزش دهد. اگر برایتان مقدور است، نحوه استفاده از سیستم  مرکز تلفن تحت شبکه را یادداشت نمایید. حتماً نام کاربری و رمز عبور دستگاه‌های مختلف و پنل‌های ورودی نرم‌افزاری را دریافت و یادداشت کنید. در صورت نیاز به مشاوره و اجرای سیستم مرکز تماس ویپ می توانید با ویپ تیک  تماس بگیرید.

زمان آن رسیده است، مرکز  تلفن هوشمند ویپ را جایگزین تلفن سانترال کنید. با امکانات موجود در  سازمان یا شرکت خود می توانیدد با کمترین هزینه مرکز تماس خود را به روز نمائید و از امکانات و مزایای ویپ بهره مند شوید. یکی از ویژگی هایی که تلفن ویپ دارد  ارتباط آن با سیستم های ثالث مانند CRM است.

 

پشتیبانی و نگهداری ویپ VoIP

 

مقالات مرتبط:

«مشاوره، اجرا و ارائه خدمات تخصصی در حوزه مرکز تماس ویپ»

دپارتمان فناوری اطلاعات ویپ تیک VoIPTik در سال 1383 در حوزه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) در شهر مشهد، تهران و جزیره کیش فعالیت خود را آغاز نمود. در آغاز سال 1391 با ظهور تکنولوژی VoIP، عمده فعالیت تخصصی ویپ تیک، در زمینه‏ اجرای راه‌اندازی سیستم مرکز تماس ویپ شد.

  • 6 - 38915535 (051)
  • info@voiptik.ir
  • ساعات کاری 8 صبح الی 5 عصر
  • مشهد، خیابان دانشجو، نبش دانشجو 25، مجتمع تجاری آراکس 2، طبقه پنجم، واحد 503
  • استفاده از مطالب سایت، تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.